23 Temmuz 2013 Salı

Budapeşte'de okul seçmek

Bu yazıyı çok önce yazmalıydım ama bir turlu sıra gelmedi başka konuları anlatmaktan. Ancak buraya yeni bir Turk ailenin taşınacağı haberini aldığım için hemen bu konuya girmek istedim. Umarım işlerine yarar bu bilgiler.
Budapeşte'de eğer yerel Macar okullarına çocuğunuzu göndermeyecekseniz çok çeşitli uluslararası okullar var. Alman, Fransız, Japon, Avusturya, Amerikan, İngiliz ve hatta Türk okulları var. 
Okul tercihi yaparken bence en önemli nokta okula yakın bir bölgede oturmak. Çünkü okulların servis imkanları olsa bile, servis kullanan öğrenci sayısı çok fazla değil. Buradaki adet ailelerin çocuklarını okula bırakması şeklinde. 
Ancak ben oğlum küçük bile olsa servis kullanabileceğini düşünüp okulun en uzak 2-2.5 km ötesinde ev bakmıştım, ama ev hem eşimin işine çok uzak olmasın, hem okula çok uzak olmasın dediğinizde biraz karışıyor. Ev bulma konusunu da daha sonra anlatacağım.
Okul tercihimi İngilizce konuşulan okullar olarak kullandım çünkü eşim de ben de İngilizce dışında başka yabancı dil bilmiyoruz. Bu durumda hem çocuğumuza yardım edebilmek hem de öğretmenler ile anlaşabilmek için İngilizce konuşulan okulları listemize aldık. 
Türk okulu'nu neden listemize almadık, çünkü okulları Türkiye'den internet aracılığı ile seçecektik ve Türk okulu ile ilgili hiç bir bilgi bulamadık. Daha sonra buraya gelince bu okulun varlığından haberdar olduk.
İngilizce eğitim veren okullara dönersek; 4 tane okul var. Bunlar; GGIS, Britannica, British ve American International School. 
GGIS, katolik okulu olduğu için listemden çıktı.
Britannica, burada yaşayan Türkler'in çok iyi değil diye yorumladıkları bir okuldu. Ayrıca okul International baccalaureate vermiyor. Bu konuyla ilgili çok detaya girip konuyu dağıtmayacağım. Bu adresten daha detaylı bilgi alabilirsiniz. http://www.ibo.org/ 
Aslında benim çocuğum daha çok küçük bu belge için ama bana okul hakkında az çok bir fikir vermişti. 
Geriye iki okul kaldı Amerikan ve British.
İlk aklımdaki okul Amerikan okuluydu.. Okulun, rahat, özgüveni yüksek sosyal bireyler yetiştirdiğini düşünüyordum. İngiliz okulu ise öğrencilere üniforma giydiren çok disiplinli bir okul gibi gelmişti. Ancak Amerikan okulu eşimin işine ve eğer oğlum o okula giderse oturacağımız ev de şehire uzak olacağı için bir adım geri atıp oraya göndermedim. Okul şehre gerçekten uzakta. Benim arabam olmayacağı için de bu okul listemden çıktı. (araba kullanmayı sevmiyorum ve Budapeşte'de toplu ulaşım bir harika).
Onun yerine İngiliz okulunu seçtim. Önce okulu seçip daha sonra da evimi buldum ve ikisinden de çok memnunum.
Şimdi oğlumun okulunu anlatayım. İngiliz okulu üniforma giydiriyor aynı Türk okulu gibi. Ama benim düşündüğüm gibi -izleyenler bilir- "Ölü Ozanlar Derneği" filmindeki gibi sıkı ve bunaltıcı bir okul değil. Üniforma giymeleri aslında biz annelere kolaylık bunun dışında okul olarak Budapeşte'deki en iyi okullardan biri, diğeri de Amerikan. Bu iki okulun en iyi okullar olduğunu zamanla insanlarla tanıştıkça öğrendim. Eğitim seviyeleri gerçekten iyi. Ana sınıfında okuma yazma alıştırmalarına başlıyorlar. Yine  aynı sınıfta her hafta yüzme dersleri var. Okul sonrası spor ve çeşitli aktivite imkanları çok fazla. Müzik, drama, satranç ve çeşitli spor dalları bu aktivitelerden bir kaçı. British yani İngiliz okulu diğer okullardan farklı olarak 5 yaşında ilkokula başlatıyor. Ama bu ilkokula başlama Türkiye'deki gibi ders odaklı değil, oyun odaklı bir eğitim. Zaten bu dönemlerde her tür eğitimi eğlendirerek veriyorlar.
British mi American mı diye seçim yapmak bence çok kolay değil, gerçekten de ikisi de iyi okullar. Okulu seçerken çocuğunuzun rahatını ve kendi rahatınızı düşünüp ona göre karar verin. İkisinin de eğitimi Budapeşte'de bir numara. Yerli halktan imkanları iyi olanlar mutlaka bu iki okuldan birine çocuklarını gönderiyorlar.
Bu arada benim oğlumdan başka Türk yok bu iki okulda da bildiğim kadarıyla. Burada benim tanıdığım Turk ailelerden, iki aile çocuğunu Avusturya okuluna ve bir aile GGIS'e gönderiyor. Diğer ailelerin çocukları da genelde küçük ve onlar da international kreşlere gidiyorlar. Umarım bu bilgiler okul seçiminde işinize yarar, tabi bir de okulları mutlaka ziyaret edin. 




7 yorum:

  1. Yazınızı okudum.2013 yılında yazılmış.Hala orda mi yaşıyorsunuz?İlkokul 1.sınıfa başlayacak oğlumuz için önerebileceğiniz bir turk okulu var mi? Eğer yoksa hiç ingilizce bilmeyen bir çocuğu yabancı okullar kabul ediyor mu? Bilgi verebilirseniz çok sevinirim.
    İyi günler

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Bahar hanım, hala Budapeşte’de yaşıyoruz. Okullar konusunda hala güncel bilgim var. Türk okulu bildiğim kadarıyla el değiştirdi, artık Türklere ait değil.. Ama yine de araştırmak isterseniz adı Orchedia. Ama eğer international okul düşünürseniz, oğlunuzun yaşında dil bilmeden bütün international okullara başvurabilir. Dil bilme zorunluluğu o yaşta yok. Zaten bu okulların amacı aynı anda hem dil öğretip hem de müfredatı uygulamak. Genelde de bu konuda oldukça başarılılar. Kızım bu sene 2. sınıfa başladığında 10 kişi sınıfında İngilizce bilmiyordu. Şimdi hepsi akıcı bir şekilde konuşuyor ve okuyup, yazabiliyor. Dil konusunda endişeniz olmasın. Ancak international okulları düşünüyorsanız kayıt için biraz acele etmelisiniz. Çünkü bu sıralarda önümüzdeki yıl kayıtlarını almaya başladılar ve kontanjanlar hızlı kapanıyor. İyi şanslar. Bana detaylı yazmak isterseniz xpatanne@gmail.com adresinden mail arabilirsiniz. Elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım. Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Merhaba benim oğlum 14 yasinda Türkiyede 7 sınıfı bitirdi bu sene orta son oldu.Bizde okul arastiriyoruz oğlumun ingilizcesi iyi olmadığı için ve kolejlerinde 20 bin dolar gibi fiyatlardan bahsetmeleri nedeniyle ortada kaldık devlet okulĺarindada kaçıncı sınıfa denk geleceğini bilemiyoruz çünkü yabancı dili olmadığından bu sorunla karsilasagimizi düşünüp okuldan denlik belgesi almadan geldik emin olmadığımızdan .Burada liseden başlaması daha mı iyi olur bilemiyorum vereceğiniz tavsiyeler benim icin cok onemli
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,

    Bende global bir şirkette çalışıyorum. Macaristan'a gönderilmesi planlanan çalışanlar ile ilgili maliyet ve yaşam kalitesi çalışması yapıyorum. Sorularımı buraya ekliyorum dilerseniz mail adresimi de paylaşabilirim. Yanıtları yarın öğlene kadar tamamlamam gerekiyor. Sizi de sıkıştırmayacaksa desteğinizi rica ederim.

    Ortalam aylık ev kirası
    Günlük yemek masrafı(kahvaltı-öğle yemeği-akşam yemeği)
    Toplu taşıma için aylık ortalama gider
    Bir de sosyal aktivitelere ayrılması gereken aylık bütçe.

    Şimdiden teşekkür ediyorum.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  5. İyi günler benim esim ve kızım su budapeşte de yaşıyor esim 2 seneden beridir orda kizim ise 10 gun oldu krese yazıldı fakat dil sorunu oldugu için turkce egitmenin oldugu bir kres varmidir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hala Budapeşte'de misiniz? Kreş konusunu nasıl çözdünüz acaba?

      Sil
  6. Merhaba, hala Budapeşte'de mi yaşıyorsunuz acaba? Eski tarihli olsa bile yazılarınız epey yardımcı oluyor ama biz de 3.5 yaşında kızımızla gideceğimiz için malesef sorularımız da bitmiyor :) Mail adresinize de yazdım, umarım iletişime geçme şansımız olur. Sevgiler, Burcu

    YanıtlaSil